lauantai 27. huhtikuuta 2013

Yrityksen visio ja e-strategia

Tehtävä 1.

Visio, yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet  - mitä se on ja miten tehdään ja mikä merkitys sillä on sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

Visiosta muutama sananen

Keskeisiä käsitteitä käytännön strategisessa johtamisessa ovat liikeidea, missio, arvot ja visio sekä kilpailustrategia. Yrityksen visio on yrityksen päämäärä, se on unelma tulevaisuudesta, tulevaisuuden kuva. Sen voi pukea tarinaksi, tarina kiinnostaa enemmän kuin korviin kalskahtava klisee. Se on tavoite, jota kohti halutaan päästä, jota ajatellen yrityksen liiketoiminnan strateginen suunnittelu tehdään. Se on viesti sekä yrityksen sisälle että ulospäin siitä, mitä yritys haluaa olla.

Yrityksen johdon tulee sitoutua visioon ja sitouttaa henkilöstö siihen puhumalla visiosta, kuvaamalla henkilöstölle, mitä visio arjen työssä tarkoittaa. Henkilöstön sitouttaminen visiota kohti työskentelyyn tapahtuu osallistamalla heidät strategian tekemiseen. Tunnetusti sellaisen toteuttamisessa haluamme olla mukana, jota olemme saaneet olla suunnittelemassa.


Vision luominen muutostilanteessa 



Strateginen suunnittelu koostuu yleensä seuraavista vaiheista:
  • nykytilan kartoitus
  • päämäärien, tavoitteiden ja aikataulun asettaminen
  • välitavoitteiden asettaminen, työkalujen valinta
  • toimintavaihtoehtojen kartoittaminen, toimintalinjan eli strategian valinta
  • strategian toimeenpano, yksityiskohtainen toimintasuunnitelma, aikajana
  • toiminnan seuranta, valvonta, mittaus ja arviointi
Strategiseen valintaan ja kehittämiseen voidaan nähdä kaksi lähtökohtaa:
  1. ympäristön mahdollisuudet
  2. omat resurssivahvuudet 

Strategisen johtamisen työvälineitä on useita, tunnetuimpiin kuuluu muun muassa SWOT-analyysi.

Sähköinen liiketoiminta

Sähköisellä liiketoiminnalla tarkoitetaan liiketoiminnan siirtämistä tietoverkkoihin. Sillä tarkoitetaan Internetin ja muiden sähköisten tietoverkkojen hyödyntämistä yrityksen sisäisissä ja ulkoisissa toiminnoissa. Tietoverkkojen avulla voidaan kehittää esimerkiksi yrityksen ja sen yhteistyökumppaneiden sekä sidosryhmien välistä viestintää, markkinointia, myyntiä, asiakaspalvelua, maksuliikennettä, henkilöstöhallintaa, hankintaa, varastonhallintaa, jakelua jne. Kyse on yrityksen toimintaprosessien tunnistamisesta, järkeistämisestä ja liiketoiminnallisesta osaamisesta.

E-strategia 

E-strategiasta puhutaan, kun hahmotetaan yrityksen sähköisen liiketoiminnan kokonaisuutta. E-strategia ei ole erillinen juttu, jota tarkastellaan ihan omana yksittäisenä yksityiskohtanaan kertaluonteisesti tai silloin tällöin eikä se ole myöskään vain teknisten laiteinvestointien tarkastelua vaan se kulkee yrityksen toiminnassa punaisena lankana. Se liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan kuten talous- ja asiakashallinta sekä teknologia- ja markkinointistrategiakin. Nämä yhdessä luovat kokonaisuuden ja yrityksen menestymisen edellytykset. Kaiken edellä mainitun päämääränä yritys odottaa myönteisen imagon kasvua, tuottavuutta, myynnin kasvua ja myyntikatteen parantumista.

Kasvun odotus liiketoiminnasta 


E-strategian perustana katsaus lähtötilanteeseen 

E-strategialla rakennetaan kokonaisuus ja toimintasuunnitelma yrityksen näkyvyydestä sähköisissä markkinointikanavissa. Strategia lähtee analyysistä.
  • nykytilan analysointi
    • tunnistaa nykytilanne suhteessa kilpailijoihin - työkaluna sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit (ks. Sähköinen Liiketoiminta lähipäivän materiaalit)
      1. poissaolovaihe
      2. verkkoläsnäolovaihe
      3. tuoteinformaatiovaihe
      4. myynti ja interaktiivisuusvaihe
      5. sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe
      6. täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä
    • tunnistaa yrityksen sähköisen liiketoiminnan osaamisen taso - työkaluna  voi käyttää esimerkiksi Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskuksen e-portaita, apuväline myös osaamisen kehittämiseen suunnitelmallisesti
    • löytää näkyvyyttä estävät tekijät
      • näkyvyyttä estävänä tekijänä voi olla esimerkiksi web-sivusto netissä tekstienkin osalta kuvana, jota hakukoneet eivät hahmota 

e-portaat, mukaillut OSKEn materiaaleista TB

Mitä analyysin jälkeen 
  • analyysin perusteella määritellään, mihin tavoitetasoon halutaan ja millä aikataululla
  • toimintasuunnitelma eli keinot tavoitetta kohti voi sisältää esim.
    • verkkosivuston muokkaus hakukoneystävälliseksi
    • sisällöntuotanto-osaaminen - osaamisen lisäämisen tarve, ostopalvelun käytön tarve
    • yrityksen verkkonäkyvyyden parantaminen systemaattisesti 
    • muiden sähköisen markkinoinnin kanavien yhdistäminen kokonaisuuden osaksi - määritellään, mitä käytetään
      • vuosikello rytmittämään sähköpostimarkkinointia, somea, AdWords kampanjoita yms. 
    • jakelukanavastrategian - missä ja kuka myy
      • myynti- ja näkyvyyskanavat, joissa yrityksen tuotteet esillä 
Sähköisen markkinoinnin kanavia ovat uutiskirjeet, sosiaalisen median välineet kuten Facebook, Twitter ja blogit. Sosiaaliseen mediaan rekisteröityminen tulee tehdä suunnitellusti lähtötilanneanalyysin pohjalta. Näkyvyyskanavia ovat esimerkiksi vertailu- ja suosittelusivustot (www.tripadvisor.com) ja matkailuportaalit (www.visitfinland.com). Sähköisiä myyntikanavia on erilaisia, perinteisistä mainittakoon www.booking.com. Monikanavaisista esimerkkinä Booking.com&Facebook.


Toimintasuunnitelman jalkauttaminen ja seuranta
  • jalkauttaminen, toimeenpano, kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee - tekemisen kuvaus esimerkiksi aikajanalla
  • seuranta, päätökset millä työkaluilla ja kuinka usein seurantaa ja arviointia tehdään
Demingin laatuympyrä  
  • seurannan ja havaintojen pohjalta tarvittaessa tarkennetaan visiota, siihen johtavia prosesseja tarkastellaan ja strategioita suunnataan yrityksen haluamaan suuntaan


Kokemus e-strategiasta, Case ALLU

”Nyt jokaisella verkossa toteuttamallamme asialla on tarkoitus ja olemme jo nähneet muutosten tuomat positiiviset tulokset. Tulemme parempi esiin hakukoneissa, saamme enemmän yhteydenottopyyntöjä ja maksamme vähemmän hakukonemainoksista”, kertoo Pylväs. ”Parasta tässä on, että hakukoneiden kautta tulevista kävijöistä entistä useampi on niitä oikeita”



e-strategia on kokonaisuus







Lähteet:
http://www.jm-emotion.fi/estrategia

3 kommenttia:

  1. Tärkeää on myös varmistaa osaaminen yrityksessä eli jos tehdään itse niin millä taidolla ja asenteella. Henkilöstön ja etenkin johdon koulutus sähköisen liiketoiminnan tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin ja yksi tärkeimmistä tehtävistä. Henkilöstöstrategia liittyy siis vahvasti e-strategiaan.

    VastaaPoista
  2. Onkin hyvä nostaa esiin korostetusti henkilöstöstrategia. Tekstin alussa mainitsen johdon ja henkilöstön sitoutumisesta visioon, liittyy henkilöstöstrategiaan. Mitkä taidot ja asenne ja halu on ja miten niihin satsataan yrityksessä, se on keskusteltava läpi yrityksessä - tai yhtä lailla julkisen sektorin työpaikassa. Ja miten johto varautuu siihen, että sähköisen liiketoiminnan oppiminen ja soveltaminen on prosessi, joka vie oman aikansa. Heti ei voi osata, vaikka niin hyvä olisikin!

    VastaaPoista
  3. Kiitos postauskesta. Oli mukava lukea. Meillä on yrityksen näkyvyyteen nyt kiinnitetty enemmän huomiota. Olemme harkinneet, että hankimme jonkinlaisen mediaseurannan työkalun. Voisi olla mielenkiintoista seurata, minkälaista se näkyvyys on. https://meedius.com/fi/mediaseuranta/

    VastaaPoista