torstai 21. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 4. Markkinointisuunnitelma - SOSTAC



Markkinointisuunnitelma 

ennen Internetiä ja Internetin aikaan

Markkinointisuunnitelman rakentamisen apuna voi käyttää esimerkiksi SOSTAC -mallia. Malli on Paul R. Smithin kehittämä. Aiheeseen voi tutustua hänen kirjassaan Strategic Marketing Communications. Malli esitellään kätevästi YouTubesta postaukseen upotetussa videossa.





Ennen Internetin aikaa olisin marssinut kirjastoon, lainannut kirjan joko hyllystä tai kaukolainana, lukenut noutamani ja lähtenyt sen pohjalta laatimaan tätä kotitehtävää. Nyt pystyn tutustumaan aiheeseen nopeammin ja tehokkaammin. Aiheesta löytyy tietoa Internetistä eri tavoin, videona YouTubesta tai eKirjana esimerkiksi, tietokanavia esittelee alla oleva kuva. Kirja-kirjan saan vasta viikon päästä, jolloin kotitehtävien palautusaika on auttamatta ohi. Tämä esimerkki kuvaa eroa myös markkinointisuunnitelman rakentamisesta ennen Internetiä ja nyt, Internetin aikana. Nykyään se, mikä oli pääasiallinen väline, onkin yksi vaihtoehto.


Monia vaihtoehtoja työkaluiksi markkinointiin


Sinänsä markkinointisuunnitelman perusteet ovat samat kuin ennen Internetiä. Tarvitaan samat elementit. Toimintaympäristö ja säännöt siellä toimimiseen ovat muuttuneet, kuten Seth Godin toteaa kirjassaan Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita (s. 85-86). 


Miten Smithin luoma malli auttaa meitä?
SOSTAC:in lyhenne avattuna

S - Situation - Missä olemme nyt?

Tehdään lähtötilanteen selvitys, SWOT-analyysillä hahmotetaan nykyiset vahvuudet ja heikkoudet sekä mahdollisuudet ja uhat, liikevaihto ja kannattavuustiedot, markkinat ja kehityssuunnat.

O - Objectives - Mihin haluamme mennä?

Määritetään päämäärä ja markkinoinnin tavoitteet, liikevaihto, viestintä, aikataulutettuina

S - Strategy - Kuinka saavutamme päämäärän?

Mietimme välitavoitteet, työkalut päämäärän saavuttamiseksi.

T - Tactics - Mitä teemme?

Käytännön toimenpiteet kirjataan havainnollisesti jotakin sopivaa työkalua käyttäen.

A - Action - Miten teemme, laitamme suunnitelman käytäntöön?  

Laaditaan toimintasuunnitelma yksityiskohtaisesti aikataulutettuna, kaikki tehtävät aikajanalla.

C - Control - Mittaus, seuranta, toiminnan testaaminen, kyselyt

Paperia on. Kuva Tau Photography




Markkinointi on kokonaisuus. Se on hyvä hahmottaa eteenpäin kulkevana prosessina. Tavoitteen toteutumista seurataan suunnitelmallisesti. Vuosikellon laatiminen on yksi havainnollinen työkalu suunnitteluun ja seurantaan. Vuosikellossa aikataulutetaan suunnitellut toimenpiteet, kirjataan näkyviin ja siihen on helppo palata seuranta-ajankohtina. Toimintaa voidaan ohjata ja suunnata seurannasta havaittujen tarpeiden mukaan. Lue lisää täältä.

Ennen Internetiä markkinointisuunnitelman laadinnassa olisi tarvittu melkoinen määrä paperia, nyt sähköisessä muodossa olevia suunnitelman elementtejä on helppo ja nopea päivittää. Sähköiset työkalut tekevät työtä puolestamme, kuten esimerkiksi Control -kohtaan liittyvä Google Analytics. Analytics -raportin tulkintaan tutustuminen täälläkin mahdollista. 



 
Muista 3 M -malli heti alussa

M = men/women, HR
M = money, raha eli budjetti
M = minutes, aikaresurssi 

Yrittäjän tulee ottaa oma aikaresurssi ja jaksaminen huomioon. Usein näkee tilanteita, joissa nuoret yrittäjät ajattelevat jaksavansa tehdä useita vuosia pitkää työpäivää. Yrittäjän tulee laskea erityisesti oma ajankäyttönsä realistisesti ja muistaa, että toiminnan johtajan pitää huolehtia omasta jaksamisestaan pystyäkseen vastaamaan muiden jaksamisesta.


Markkinointisuunnitelma ennen Internetiä ja nykyään


Lehmä on lehmä edelleen, lypsytekniikka on muuttunut


Ennen Internetiä postilaatikko oli kotiteiden varrella, posti rapsahti laatikkoon tiettynä aikana päivästä. Nykyään postilaatikko on kodin sisäpuolella ja sinne rapsahtelee postia tasaiseen tahtiin, kyse on vain siitä, kuinka usein postit haluaa lukea. Sama ilmiö tulee ottaa huomioon markkinointisuunnitelman laadinnassa Internetin aikana.

Tekemisiä, jotka Internetin aikaan ovat mahdollisia, ennen vaikeampaa tai mahdotonta:

  • Markkinoista, asiakkaista, tulevaisuudennäkymistä ja kilpailijoista saadaan tehokkaasti tietoa 
  • Yritys ja tuotteet esillä ja myynti 24/7 - asiakkaat käyttävät aikaa Internetissä, esimerkiksi vuokramökkien sivustot 
  • Kustannustehokkuus ja nopeus tietoverkkojen välityksellä tilauksissa, kaupanteossa ja maksamisessa
  • Rekrytointi Internetin työnvälityspalveluja ja sähköpostihaastatteluja käyttäen
  • Koulutus ja tiedonvälitys yrityksessä Internetin kautta nopeaa 
  • Logistiikan ja toimintojen parantaminen 
Nykyään Internetin käyttö on osa yritysten toimintaa, siis myös markkinointisuunnitelmassa otettava huomioon. Asiakkaat käyttävät yhä enemmän aikaa Internetissä. Vaikuttaa siltä, että jos tätä tosiasiaa ei ota huomioon, yrityksen tarina vähitellen katoaa.




Lähteet:
Godin, S. 2008. Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
http://sadunharjoitusblogi.blogspot.fi/2012/02/markkinointisuunnitelman-laatiminen.html
Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274955 
http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/2007/09/linkki-mit-markkinointikonsultin-ei.html#.USX5pqUvWmU 
http://lauraoppimassa.blogspot.fi/2013/02/markkinointisuunnittelu-internetin.html

  

4 kommenttia:

  1. Kiitos, Taina, hyvästä postauksesta! Olit löytänyt aiheesta paljon tietoa ja hyviä lähteitä. Minulla on kyseinen postaus vielä tekemättä ja nyt ihan häkellyin, en varmasti pysty samaan suoritukseen! :)

    VastaaPoista
  2. No nyt kyllä minä häkellyin tästä palautteesta - iso kiitos! Ehkä nyt näkyy osaamisen tason nousu siitä postauksesta, jonka tein ensimmäiseksi, eli referaatista. Tässä vaiheessa parhaat lähteet löytyy meidän porukan blogeista loistokkaan postauksen laatimiseksi. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  3. Jos aivan tarkkoja ollaan et vastannut tässä tehtävässä täysin itse kysymykseen vaan enemmänkin siihen miten markkinointi itsessäänn on muuttunut. No ei se haittaa, erittäin hyvä vastaus silti.

    VastaaPoista
  4. Sehän on vain positiivista, että osaamisen tason on mahdollista vielä nousta : )

    VastaaPoista