Frochot I. (2005). A benefit segmentation of tourists
in rural areas: a Scottish perspective. Tourism
management 26.
Tourism Management -julkaisun artikkeli
maaseutumatkailijoiden motiivilähtöisestä segmentoinnista kertoo esimerkin
skottilaisesta näkökulmasta aiheeseen. Frochot toteaa artikkelissaan, että maaseutumatkailua
on tutkittu monia vuosia ja sen tärkeys maaseutuyhteisöjen olemassaololle on
tunnistettu. Matkailijat itsessään ovat harvoin olleet tutkimuksen kohteena.
Artikkeli avaa näkymää Skotlannissa kahdella eri alueella matkailevien
turistien profiileihin.
Maaseutumatkailusta
yleisesti
Maaseutumatkailun yleisin ja tunnistettavissa oleva
määritelmä on ”turismi joka tapahtuu maaseudulla”. Asiantuntijat pitävät määritelmää
laajana ja riittämättömänä mutta yksimielistä ajatusta, mitä se on, ei heillä
ole. Ensinnäkin vaikeaa on jo määritellä, mitä tarkoittaa maaseutualue.
Yleisesti ottaen on helpompi määritellä, mitä se ei ole.
Maaseutumatkailua luonnehditaan monipuoliseksi ja
monimuotoiseksi ja sen vuoksi sitä kutsutaan myös maatilamatkailuksi, vihreäksi
matkailuksi, ulkoilmamatkailuksi, ekoturismiksi tai luonto/erämaamatkailuksi.
Todellisuudessa nämä termit kuvaavat erilaisia aktiviteetteja maaseutualueilla.
Lisääntyvässä määrin maaseutumatkailijat odottavat samankaltaisia kriteerejä
mukavuuksille kuin muuallakin lomailussa on. Maaseutumatkailijat kuluttavat
vähiten matkailijoista, 20-30% vähemmän kuin merenranta- tai kaupunkikohteissa
matkailevat.
Artikkeli esittelee erilaisten tutkimusten
yhteydessä havaittuja ominaispiirteitä. Esimerkiksi eräässä Britanniassa
tehdyssä tutkimuksessa yleinen asenne maaseutuun (Countryside Comission, 1997)
kuvasi, että motivaatio matkailla maaseudulla oli luonteeltaan enimmäkseen psykologista.
Vastausten perusteella tärkeimmät motivaatiotekijät matkata maaseudulle voitiin
jakaa hyvinvointiin (45%), raikkaaseen ilmaan (24%), rauhaan ja hiljaisuuteen
(22%) ja fyysisiin perusteisiin kuten kunto ja terveys vain (14%).
Tutkimuksen
kulku
Tutkimus tehtiin kesällä 1999 kolmen kuukauden
aikana kahdella alueella Skotlannissa.
Glencoen alue sijaitsee Skotlannin ylämaalla. Alue on pääasiassa mäntymetsää ja
lampaiden laiduntamia mäkiä. Alue on tunnettu maisemastaan ja historiastaan
mutta myös lenkkeily ja kiipeilymahdollisuuksistaan. Toinen alue, Dumfries ja
Galloway, sijaitsee Skotlannista etelään ja poikkeaa Glencoen maisemasta. Se on
tasaisempaa maastoltaan ja maatalous on kehittyneempää viljeltyine peltoineen,
lehmineen ja lammaslaitumineen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen.
Englanninkieliset kyselylomakkeet jaettiin majoitustoiminnan harjoittajille,
jotka jakoivat niitä vähintään yhden yön yöpyville asiakkailleen.
Majoitustoiminta jaettiin neljään kategoriaan: Hotellit ja majatalot, Bed &
Breakfast, Itsepalvelu/vuokra-asunnot, retkeily- ja karavaanarit.
Tutkimuslomakkeita palautui 734, joka tarkoitti 26,21% vastausprosenttia.
Glencoen alueella matkailuyrittäjät olivat aktiivisempia tutkimuksessa ja
vastauslomakkeita saatiin sieltä enemmän kuin vertailualueelta. Kysymyslomake
koostui kolmesta kokonaisuudesta: ensin kysyttiin yleistä tietoa matkailijoiden
aktiviteeteista, toiseksi käyttäytymisestä maaseutualueella ja motiivia matkailla
maaseutualueella sekä kolmanneksi kysyttiin matkailijan henkilöstä (ikä,
yhteiskunnallinen asema, asuinpaikka).
Tutkimuksen
tulokset
Vastauksia käsiteltiin tilastoanalyysillä (SPSS).
Vastauksista erottui neljä ryhmittymää tärkeimmän motivaatiotekijän mukaan.
Suurin määrä samaa motivaatiotekijää oli ryhmällä, joka nimettiin Outdoors, toinen Rurality, kolmas Relaxation
ja neljäs Sport. Nämä jokainen
jaettiin edelleen neljään klusteriin, joista kukin nimettiin eniten esiin
nousseen tekijän mukaan. Kussakin klusterissa oli vielä 15 erilaista
aktiviteettia.
Klusterit olivat
The Actives (39%), The Relaxers (13%),
The Gazers (35%), The Rurals (13%). The Actives
–matkailijat olivat enimmäkseen nuoria, perheellisiä, hyvässä asemassa olevia
henkilöitä. He suuntasivat lomansa mieluiten Glencoen alueelle. The Relaxers
–matkailijoiden tavoitteena oli rentoutua, loma sai sisältää korkeintaan
golfaamista tai kalastusta. He yöpyivät mieluiten leirintä-alueella ja
valitsivat Dumfriesin ja Gallowayn alueen. The Gazers –matkailijat olivat
ulkoilmaihmisiä ja valitsivat mieluiten hotellimajoituksen. Heistä valtaosa
päätyi Glencoen alueelle. Pienin ryhmä, the Rurals, olivat enimmäkseen
eläkeläisiä. Tässä klusterissa oli eniten ulkomaalaisia. Heitä kiinnosti Bed
and Breakfast ja maatilamajoitus. Heidän aluevalintansa oli Dumfries ja
Galloway.
Loppupäätelmä
Skotlannin alueella tehty tutkimus antoi uutta valoa
turismiin maaseutualueilla nimenomaan matkailijan näkökulmasta. Tutkimus
tähdensi, että on tärkeää selvittää, erottuuko niin kutsutuissa
maaseutumatkailijoissa potentiaalisimpia kuluttajasegmenttejä. Tulokset osoittivat,
että neljä segmenttiä voitiin havaita erilaisten aktiviteettimieltymysten,
lomakäyttäytymisen ja sosio-ekonomisen profiilin perusteella. Kuitenkin
segmenttien ja klusterien kesken oli jonkinasteisia päällekkäisyyksiä. Tuloksen
mukaan löytyy vain vähän erittäin merkittäviä eroja segmenttien
välillä, matkailijat eivät suunnittele kovin rajatusti loma-aikansa käyttöä
erilaisiin toimintoihin. Matkailijoilla todettiin olevan vain vähän
kiinnostusta varsinaiseen maatalouteen. Suurin osa kuitenkin viehättyi
maaseudun luonnollisuudesta, maisemasta, kulttuurista ja aktiviteeteista ja
koki, että maatalouden harjoittaminen säilyttää maaseudun viehättävänä
matkailualueena.
Frochot toteaa, että tämä tutkimusalue vaatii lisää
jatkotutkimusta, erityisesti jotta ymmärrettäisiin enemmän, mitä kokemuksia
matkailija haluaa ja mitä odotuksia hänellä lomasta maaseutualueella on. On havaittu
myös, että nykyisellä metodologialla ja segmentointitekniikalla on
rajallisuutensa. Esimerkiksi neljän segmentin jakojen sisällä oli joitakin
pieniä segmenttejä ja piilossa olevia piirteitä, jotka vain yksityiskohtaisempi
tutkimus voisi tuoda esiin.
Blogissani lisää maaseutumatkailuun liittyvää voit lukea täältä.
Lopuksi voit katsella Skotlannin maisemia tästä YouTuben videosta. Paimennusharjoituksen seuraaminen voisi olla matkailijalle mielenkiintoinen elämys.
Blogissani lisää maaseutumatkailuun liittyvää voit lukea täältä.
Lopuksi voit katsella Skotlannin maisemia tästä YouTuben videosta. Paimennusharjoituksen seuraaminen voisi olla matkailijalle mielenkiintoinen elämys.
Maaseutumatkailu on kulttuurimatkailun myötä nostanut päätään Euroopassa. Yhdentyvät linjaukset EU-politiikassa vaikuttavat oman alkuperän esille nostamiseen. Kohderyhmät ovat suurempia, kun kulttuuri astuu areenalle.
VastaaPoistaToinen juttu, jonka kuulin Rovaniemen kentällä ennen joulua. Maaseutumatkailijayrittäjä Sodankylästä oli vastaanottamassa asiakkaitaan. Juteltiin siinä odotellessa laukkuja. Hän sanoi että vuosi sitten oli Koreasta (olisiko ollut Etelä-Korea:) ollut yksi henkilö heillä. Hän oli tykännyt maaseudusta, lehmistä, ihmisistä ja kaikkea mitä tilalla sai tehdä ja kokea. Hän oli kirjoittanut asiasta jutun kotiseudullaan. Seurauksena korealaisten innostus kohteeseen - nytkin oli tulossa neljä henkilöä (kaksi pariskuntaa) lypsämään lehmiä, tekemään maatilan töitä ja fiilistelemään Suomen ja Lapin luontoa.
Havaittavissa samaa trendiä meillä Suomessakin. Lehmät, lampaat ja possut alkavat olla harvan suomalaisen rapsuteltavissa. Hevosia oli parikymmentä vuotta sitten jo tosi vähän, ratsastusharrastuksen lisääntyminen on muuttanut tilanteen tässä.
VastaaPoistaKaisullekin ideaa yrityshautomoon?
Hieno referaatti sinulle tärkestä aiheesta. Miten aioit tätä tietoa työssäsi hyödyntää?
VastaaPoista2. tekninen kommentti. Näin pitkään juttuun olisi sopinut toinenkin kuva.