keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 11. Internet-markkinointi Case



Rapsuta lampaita!



Lampaat tykkäävät leivänkannikoista. Kuva T. Blomqvist

Metsähallituksen Kolin ja Isojärven kansallispuistojen lammaspaimenlomat saivat aikaan suurta kiinnostusta. Kansallispuistoihin etsittiin paimenia vastaamaan luontoaluetta hoitavien lampaiden perushoidosta. Jaossa oli 30 viikkoa kesäkaudella ja hakemuksia saapui yhteensä 470 kappaletta. Lampaanhoitoviikkojen saajat arvotaan määräaikaan mennessä hakemuksensa jättäneiden kanssa.


Vetovoimainen luontomatkailutuote


Kolilla paimenviikot ovat jaossa nyt kuudetta kertaa ja Isojärvellä toista kertaa. Lammaspaimenilla on loistava mahdollisuus päästä tutustumaan kansallispuistoissa tehtävään työhön. Metsähallituksen henkilökunta perehdyttää uudet paimenet kunkin viikon alussa, joten vasta-aloittavat lampuritkin ovat tervetulleita. Kohderyhmänä tuotteella on luonnosta ja eläimistä kiinnostuneet ihmiset. Kiinnostus voi olla useasta näkökulmasta, esimerkiksi: 

  • kaipaus luontoon ja irrottautuminen hektisestä elämän oravanpyörästä
  • isovanhempien halu näyttää lapsenlapsille, miten eläimiä ennen hoidettiin
  • aloittava lampuri haluaa testata, onko lampurin ammatti hänen hommansa
  • opettelu viettämään aikaa urbaanin ympäristön ulkopuolella

Tavoitteet 


Kansallispuistojen rahoitus ei anna myöten palkata henkilökuntaa luontoalueita parturoivien lampaiden hoitamiseksi. Jos lampaita ei laidunnettaisi, luontoalueet pitäisi hoitaa miestyövoimin niittämällä. Ajatus on nerokas: lampaat hoitavat alueiden maisemaa ja luontoon kaipaavat ihmiset pilvin pimein kilpailevat, kuka pääsee lammasviikolle töihin ja samalla tutustumaan kansallispuistojen luontokohteisiin sekä tekemään työtä kansallispuiston hyväksi. Palkkaa paimenille ei siis makseta vaan päinvastoin, lammaspaimenviikon hinta paimenelle on 400,- euroa. Paimenet täyttävät hoitopäiväkirjaa lomaviikostaan. Toki hintaan sisältyy majoitus, saunan ja nuotiopaikan käyttö, lisäksi soutuvene odottaa kalastajaa läheisellä järvellä.


Kansallispuisto-kosketus luontoon. Kuva: V. Blomqvist 
Niityt ovat nykyään harvinaisia luontotyyppejä koko maassa. Perinne- ja muut kulttuuriympäristöt ovat toiseksi yleisin uhanalaisten lajien elinympäristö. Lammaspaimenviikot tuovat tietoa kansallispuistoista ja ylläpitävät arvokasta luontopääomaamme. Paimenten maksama hinta käytetään kansallispuiston tilojen ylläpitoon ja luonnonhoitokuluihin. Toiminta tuo Metsähallitukselle positiivista julkisuutta ja näkyvyyttä. Tietoisuus kansallispuistoissa tehtävästä työstä kasvaa.

Kampanja


Metsähallitus on käyttänyt normaaleja tiedotuskanvaviaan casessa, erillistä markkinointirahoitusta ei ole ollut käytettävissä. Lammaspaimenlomia kampanjoitiin 
Kiinnostava, hyvä tuote aikaansai keskustelua ja herätti median kiinnostuksen
  • Agronetin keskustelupalstalla keskustelu levitti lammaspaimenlomasta tietoa. 
  • Tietoa levittivät myös esimerkiksi Maaseudun Tulevaisuus -lehti ja Kaleva sivustollaan  - työstä kun normaalisti saa palkan ja nyt siitä joutuu maksamaan, sehän on uutiskynnyksen ylittävä juttu. 
  • YlePuhe, paikallisradio ja MTV uutisten loppukevennys halusivat kertoa lammaspaimenlomasta 
Kolin matkailuyhdistys ry on osaltaan markkinoinut lomaviikkoja omilla nettisivuillaan ja Facebook-sivustollaan

Kampanjan onnistumisen mittari nähdäkseni on se, että Metsähallitus tällä keinolla sai koko kesäkaudeksi luontoalueita hoitavien lampaiden hoidon järjestetyksi ja heidän sivustollaan kävijämäärät kasvoivat. 




Lammaspaimenta odotellaan. Kuva: Tiina Hakkarainen/Metsähallitus 



Jatkoa kampanjalle 


Vastaavantyyppisiä lammaspaimenlomia tarjoaa myös matkailuyritys Elontila Ay Kolin kansallispuistossa. Lampaiden lisäksi hoitajat saavat tehdä tuttavuutta maatiaskanojen kanssa. Tämä lomapaketti on 2-5 vuorokauden mittainen ja tarjoaa paimenen työhön tutustumisen lisäksi mahdollisuuden  kansallispuistossa vaeltamiseen. Seitsemisen kansallispuistoon voi hakeutua 1930-luvun piian tai rengin rooliin kahden työpäivän ajaksi. Paikallinen matkailuyrittäjä järjestää majoituksen yhteistyössä Seitsemisen kansallispuiston väen kanssa.

Suuren suosion saanut Kolilla alkanut toiminta on saanut Metsähallituksen laajentamaan toimintaa muidenkin kansallispuistojen alueelle, ensi vuonna tulee mukaan ainakin yksi uusi kansallispuisto.


Kehittämisajatuksia 


Metsähallitus laajentaa kampanjaa muiden kansallispuistojensakin alueelle.Kehittämistä voisi ajatella Metsähallituksen ja kansallispuistojen alueiden lähistöllä toimivien maaseutumatkailuyritysten väliseen yhteistyöhön. Niin moni lammaspaimenviikolle hakija jää nyt paitsi kaipaamaansa luontoelämystä - mielestäni tässä olisi oiva markkinarako maaseutumatkailuyrittäjien tuotepaketeille. Olisi hienoa, jos luonnon pariin hakeneista suurin osa voisi kokea toivomansa elämyksen ja samalla tuoda oman panoksensa luontoalueiden hoitamiseen.


 

http://www.luontoon.fi/Ajankohtaista/uutiset/Sivut/LammaspaimeneksiNarankaan.aspx
http://www.facebook.com/pages/Kolin-kansallispuisto-Koli-National-Park/118587591514353?fref=ts
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=42230.0
http://www.elontila.fi/
Kolin kansallispuisto
http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/tiedotteet2012/Sivut/Kansallispuistossalomaajatyota.aspx
http://yhteiso.luontoon.fi/
http://fi.cision.com/Tuotteet-ja-Palvelut/Tiedotejakelupalvelut-ja-ohjelmisto/
Puhelinkeskustelu: Metsähallituksen erikoissuunnittelija Tiina Hakkarainen p. 040 767 3038
http://www.facebook.com/Koli.fi
http://www.koli.fi/Suomeksi/Etusivu

1 kommentti:

  1. Hyvin otettu tässä huomioon monikanavaisuus. Alat selkeästi kehittymään niin, että pystyt internet-markkinoinnissa ajattelemaan kokonaisuuksia. Erinomaista!

    VastaaPoista