keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 10. Konversion kehittäminen


Viisi keinoa konversion kasvattamiseksi yrityksen nettisivuja kehittämällä 


Uudet nettisivut, siinäpä on ollutkin yllättävän iso urakka! Eteläisessä Suomessa, Lahdesta tunnin automatkan päässä Sysmässä sijaitsee mökkimme, joiden nettisivujen konversiota postauksessani pohdin. Vaikkakin nettisivujen graafisen ilmeen ja tekniikan on tehnyt graafikko, olemme itse tuottaneet tekstiä ja ottaneet valokuvia. Sivuston suunnittelu on ollut tiukkaa mutta opettavaista ja antoisaa yhteistyötä. Suunnittelussa meillä on ollut Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n vinkkejä käytettävissä - todella hieno juttu!

Vanhat kotisivumme oli tehty tekstejä myöten kuvina nettiin. Aikanaan vuonna 2004 ihan mukavanoloiset sivut. Minkäänlaista hakukone- ja hakusanaoptimointia ei kannattanut tehdä, koska ei ollut sanoja, ei ollut, mitä optimoittaa. Jossain määrin tuntuu siltä, että joudumme aloittamaan ikään kuin alusta majoitustoimintamme markkinoinnin. Konversion miettiminen juuri nyt onkin loistava ajankohta!

Konversio - kyse on tehokkuudesta


Konversio on termi, jolla kuvataan kotisivujen tehokkuutta. Sivuille on asetettu jokin tavoite. Kävijä toteuttaa sivuille asetetun tavoitteen. Konversioprosentti kuvaa tällaisten kävijöiden osuutta kaikista kävijöistä. Aika yleinen konversio on 0,2-0,4 % välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että tuhannesta sivuilla kävijästä kaksi johtaa varaukseen. Konversion kasvattaminen 3 %:iin tarkoittaa muutosta, jossa sadasta kävijästä kolme varaa tuotteen.

Konversion laskukaava: Konversio jaettuna sivulatauksilla x 100 = Konversioarvo



Konversioita yrityksessämme ovat esimerkiksi


Konversion kasvattaminen hyödyttää meitä 

  • sivuillamme kävijöistä isompi osa päätyy asiakkaiksi
  • mainonnan kustannustehokkuus kasvaa
  • luotettavuus kasvaa 

Mitä sivustoltamme kannattaa testata aluksi ja mitä olemme jo tehneet?

  • otsikot
  • kehotteet
  • kuvat
  • lomakkeet 
  • teksti
  • toiminta eri selaimilla
  • tavoitteen miettiminen - saada mökeille asiakkaita 
  • luotettavuus
Otsikot ovat lyhyet. Sanat otsikoissa ja leipätekstissä vastaavat toisiaan. Kehotteita kuten varaa, löytyy tekstistä. Kuvien taso on mielestäni aika hyvä. Ostimme hyvän kameran (Canon EOS 60D) ja harjoittelemme valokuvausta. Tallennamme picasawebbiin kuvia ja voimme vaihdella kuvia aika ajoin. Tekstiä tuotteista on riittävästi, vieraita termejä ei ole käytetty.  Teksti ja kuvat vastaavat tuotetta, tiedot ovat luotettavia. 

Olemme pyytäneet muutamia tuttaviamme vilkaisemaan sivuja ja antamaan palautetta. Palaute on ollut arvokasta ja olemme sen perusteella parantaneet sivustoamme. Pitää muistaa, että konversioon huomion kiinnittäminen ei ole kertaluonteinen, nettisivujen uusimiseen liittyvä asia, vaan jatkuva prosessi.


Viisi keinoa konversion kasvattamiseksi


1. Kartta kuntoon! Osa uutta sivustoamme testanneista henkilöistä on ilmoittanut, että yhteystiedot kohdassa oleva kartta näyttää reitin New Yorkiin Manhattanille Sohoon, siis Päijät-Hämeen Sysmän sijasta. Näin on tapahtunut Internet Explorer 8 selaimen käyttäjille. Sivusto on rakennettu Wixillä ja graafikkomme on saanut selville, että Wix ei enää tue vanhaa ko. versiota. Suunnitelma on nyt lisätä karttasivulle linkki, josta Internet Explorer 8 käyttäjät voivat päivittää itselleen ajantasaisemman selainversion Internet Explorer 9:n.


Tuttavan lähettämä jpg kuva Manhattanin Sohosta,  nettisivujemme kartta

















2.  Linkit. Toiseksi tarkastelemme sivuston linkitykset. Sekä sivuston sisäiset linkit että yhteistyökumppaneittemme väliset linkit. Mietimme myös muut linkkimahdollisuudet, esimerkiksi joihinkin blogeihin kommentoimalla. Linkit tuovat sivustolle kävijöitä ja lisäävät konversion nousun mahdollisuutta.

3.  Referenssit - asiakaspalautteet. Keräämme asiakaspalautetta Booking.comin kautta tulleilta asiakkailta (Booking.comin sivustolta), TripAdvisorin sivuilta ja vieraskirjastamme. Teemme kotisivuillemme palstan palautteille. Palautteet lisäävät luotettavuutta ja niitä on mukava lukea. Palstat sijoitetaan todennäköisesti kunkin mökin esittelyn slaidille.  

4. Varauskalenteri ja varaussysteemi. Tervalepikon Torppien loma-ajankohtia myydään www.huvila.net -sivustolla. Kotisivuilta asiakas ohjataan kyseiseen kalenteriin sekä Tainan Tuvan että Vesan Villan osalta. Kotisivuilla kummastakin vuokramökistä, Tainan Tuvasta ja Vesan Villasta, on oma sivunsa. Varauskalenteri ja varaaminen ei ole niin helppoa kuin se voisi olla, lisäksi Huvilanetin kalenterin ulkoasu poikkeaa sivuston visuaalisesta ilmeestä. Sopivaa vaihtoehtoista ratkaisua ei ole vielä löydetty mutta mielestäni tulee ottaa mietintään.

5. Sähköpostimarkkinointi. Asiakasrekisterissä oleville asiakkaille lähetetään sähköpostiosoitteeisiin lyhyitä, ytimekkäitä uutiskirjeitä ajankohtaisista tapahtumista tai tarjouksista Mail Chimp -ohjelmalla. Mainosmarkkinoinnista tehdään vuosikello, uutiskirjeet ajoitetaan yleisten lomasesonkien tai muiden vastaavien tekijöiden mukaan.


Lopputulos konversioon keskittymisestä 

  • sivuston käyttö ja ostopäätöksen teko helpottuu
  • tavoitetoiminnot nousevat esille käyttäjäystävällisesti
  • luotettavuuden vaikutelma kasvaa
  • ja ennen kaikkea - konversio kasvaa! 


PS.  Mielelläni vastaanotan kommentteja tämän lukijoilta, minkälaisia ajatuksia teillä on kyseisen sivuston konversion kasvattamisesta, Löytyy osoitteesta www.tervalepikontorpat.fi

http://nettibisnes.info/palvelut/konversio/
http://www.analytics.fi/konversioprosentin-kasvattaminen/
http://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_rate
http://www.estime.fi/konversio-optimointi/?gclid=CN3A0-qrxbUCFdB3cAodIxwA7Q
http://www.liiketoiminta.info/nain-kirjoitat-tekstia-jota-hakukoneet-rakastavat/


2 kommenttia:

  1. Hei Taina, minusta olet löytänyt tosi keskeisiä asioita, joita lähteä työstämään. Intoa matkalle!

    VastaaPoista
  2. Hyvä, että myös Soho selvisi. Oletko katsonut kävijäseurannastanne, kuinka moni käyttää ko. selainta? Jos määrä on suuri, suosittelen vielä jotain tehokkaampaa keinoa. Esim. ihan normaalin piirretyn kartan käyttämistä tms.

    VastaaPoista