tiistai 1. lokakuuta 2013

Subway Surfers, vauhtia ja coinseja - ja muita pelejä koukuttamassa



Elämyksiä pelimaailmassa

Nykypäivän lapset, nuoret ja miksei vähän vanhemmatkin pelaavat läppäreillä, kännyköillä ja tableteilla erilaisia pelejä. Sormet liikkuvat nopeasti ja kevyesti näytöllä, ilme on keskittynyt ja peli sujuu. Pelissä noustaan korkeammille tasoille, hankitaan kolikoita tai tuhotaan banaaneja vauhdikkaasti tai järjestellään karkkeja optimiriveihin. Pelejä on mahdollista pelata yhteisöllisesti, kavereiden kanssa voi pelata, kavereita voi auttaa pelissä. 

Mikä tähän meitä ihmisiä koukuttaakin niin markkinoijat ovat huomanneet edistää myyntiään laittamalla mainoksia pelituokioihin mukaan. Peliin keskitytään intensiivisesti, pelin ohessa näytetty mainos nähdään taatusti. Pelissä ennätysten ja tasoilla nousujen tuomat hyvänmielen tunteet saattavat luoda otollisen maaperän mainostamiselle. Olen tutustunut kolmeen peliin, joista jokaisesta esittelen pääpiirteitä tässä postauksessani. Aiemmin en ole pelejä pelannut, maailma on minulle uusi.


Subway Surfers

Subway Surfers pelissä on hauskat hahmot, rytmikäs musiikki ja selkeät värit ja muodot. Pelin visuaalinen ilme houkuttaa kokeilemaan pelaamista. 

Pelatessa mainokset tulevat aloitusvalikossa ruudulle. Pelin loppuessa ja palatessa aloitusvalikkoon mainokset tulevat uudelleen pelaajan katsottaviksi. Mainoksissa on esimerkiksi Appstoresta hankittavia pelejä, joita voi ladata Applen laitteille. Esimerkiksi "The Simpsons tapped out - pelaa ilmaiseksi iPhonella ja iPadilla".

Subway Surfers pelissä on vaihtuva teema. Tällä hetkellä teemana on Moscow. Teemoilla on aina oma hahmo ja surffilauta, jotka voi ostaa riittävällä määrällä pelaamalla saaduilla kolikoilla. Kolikoita on mahdollista ostaa lisää oikealla rahallakin. Moscow teemaa pelatessa "metsästetään" maatuska nukkeja. Tietyllä määrällä ansaitaan jotakin kivaa ja noustaan korkeammalle tasolle. 
  • ensimmäisellä viikolla 25 maatuskan keräämisestä tienaa seitsemän avainta
  • toisella viikolla 20 maatuskan keräämisestä saa supermysteeriboxin
  • kolmannella viikolla 10 maatuskan keräämisestä saa viisi mega etumatkaa
  • neljännellä viikolla 40 maatuskan keräämisestä ansaitsee jne. 
Pelin kaupasta voi ostaa leijailulautoja, mysteeriboxeja, pisteboostereita, mega etumatkaa, rakettireppuja, supertennarit, rahamagneetin ja kertojan, joka kertoo pelissä saavutetun pistemäärän. Leijailulaudalla hahmo voi suojata itseään 30 sekunnin ajan junan törmäyksiltä. Lauta aktivoituu käyttöön, kun hahmon juostessa painaa kaksi kertaa näytöllä.









Candy Crush Saga

Candy Crush Saga pelillä on miljoonia pelaajia Facebookissa. Facebookissa voi kilpailla kavereiden kanssa, kuka saa eniten pisteitä ja kuka pääsee korkeimmalle tasolle. Jos pelin lataa kännykkään, sen voi yhdistää Facebookin ystävien kanssa. Pelissä kehotetaan: "Katso, miten ystäväsi pärjäävät! Yhdistä Facebookiin!" Ja Facebookin nappula on vieressä, helppo napsauttaa heti kehotuksen vierestä. Peliystäviä voi auttaa esimerkiksi lahjoittamalla "elämiä" ja auttamalla peliin jollekin tasolle jumiin jääneitä ystäviä.

Candy Crush Sagan karkkien ja olentojen iloiset värit ja hahmojen iloiset ilmeet kiinnostavat pelaamaan. Karkit sujahtavat vauhdilla sinne tänne pelin edetessä. Puheääni on makea. Tai toisaalta, värien voi ajatella olevan liian siirappisia, samoin musiikin ja äänien.

Pelin ympärillä mainostetaan muita pelejä. Esimerkiksi Farm Heroes, Pet Rescue, Pyramid Solitaire Saga, Bubble Witch Saga. Lisäksi pelaamisen mahdollisuutta mobiililaitteella mainostetaan.










Minion Rush

YouTuben video mainostaa Minion Rush peliä. Pelimainoksia on heti videon alussa. Pelitrailerin yläosassa on koko mainosvideon ajan teksti "Click here to download this game for FREE on iOS or Android". Minion Rush on samankaltainen kuin Subway Surfles. Minion Rushissa pyydystetään banaaneja kolikoiden sijasta. Oliot ovat mielikuvituksellisia olentoja. Musiikki on vauhdikas. Nopeat sormet ovat valttia tässäkin pelissä. Tässä esitellyistä kolmesta pelistä Minion Rush on nopeatempoisin.










Pelaamisen opetuksia

Olen miettinyt, mitä kännyköissä, läppäreissä ja pöytäkoneilla pelattavista peleistä voisin oppia vuokramökkitoimintamme markkinointiin. Sinänsä pelejä ei kotisivuille ole järkeä upottaa. Tapaa, jolla pelien yhteydessä mainostetaan tuotteita, kannattaa pohtia ja poimia ideoita, näkökulmia. Lyhyesti pohdintaa:
  • pelaajan intensiivivyys, jokin koukuttaa - mikä koukuttaisi yrityksen kotisivulla?
  • mainokset varsinaisen pelaamisen ohessa - mikä olisi kiinnostava "lisä" kotisivulla, toisen yrityksen mainos toki mutta entä oman yrityksen lisämyyntiartikkelit?
  • pelien visuaalisuus - visuaalisuus kotisivuilla
  • pelien kokonaisuus tarkasti harkittu, yhtenäinen - kotisivujen rakenne yhtenäinen, punainen lanka, tietty tarina kokoaa sisällön
  • peleissä mainokset näkyvillä osin koko ajan tai lyhyitä hetkiä - miten lisäpalvelut esillä kotisivuilla? entä yhteistyökumppaneiden tiedot?
  • pelien hahmot hauskoja, touhukkaita, iloisia - miten luon kotisivujen kautta edellytykset sivulla vierailijan iloisuudelle?
Elämyskolmion elementtejä on mielenkiintoista etsiä pelimaailmasta. Pelin pelaajan kokema elämys saa hänet yhä uudelleen pelaamaan. Tämän saman toivon toteutuvan mökkimarkkinoinnissa: vieraamme kokema elämys saa hänet yhä uudelleen palaamaan meille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti