maanantai 29. huhtikuuta 2013

Verkkokaupan merkityksestä pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle Suomessa

Tehtävä 2

Verkkokaupasta Suomessa pk-yritysten esimerkkien valossa 

Verkkokauppa on mahdollisuus. Tämän toteaa kahden lapsen äiti, Tuuli Hellman, Kontiolahdella sijaitsevan Miss Windy Shopin yrittäjä. Marraskuussa 2012 avattu verkkokauppa myy fiftari ja pin up -tyylisiä naistenvaatteita. Vaatteet yrittäjä tilaa
enimmäkseen Englannista, Ruotsista ja Yhdysvalloista. Maaseudulta käsin operoivan nettikaupan kasvu ja hyvä palaute asiakkailta on yllättänyt yrittäjän.
Fiftarityylisiä naistenvaatteita myy verkkokauppa MissWindyShop 

Tuuli Hellmanin puoliso, Samuli Hellman, pyörittää Mad Supply Oy  verkkokauppoja. Yritys tarjoaa verkkokauppapalvelua mm. bändeille ja brändeille, bändien fanituotteita myydään kansainvälisesti. Verkkokaupan perustaminen antoi nuorelle perheelle heidän tavoittelemansa työpaikan maaseudun rauhassa.

Nuoren verkkokaupan valtteina on hyvät kuvat, selkeät tuote-esittelyt, turvallinen maksutapa, hyvä hinta-laatu-suhde ja nopea toimitus. Suosiosta kertoo Facebookin tykkääjien määrä.












Useimmiten on niin päin, että kivijalkamyymälän pitäjä perustaa verkkokaupan. Sysmäläisen luontaistuotekauppa Luontoemon yrittäjä Ritva Salminen katsoo, että verkkokaupan perustaminen oli ehdottoman tärkeä yritykselle. Verkkokaupassa tuotteet ovat hyvin esillä, asiakkaat ovat antaneet myönteistä palautetta tuoteinformaatiosta. Kivijalkakaupassa asiakkaat katselevat tuotteita, kotona mennään verkkokauppaan ja tehdään ostos - vaikkakin postimaksu saattaa nostaa tuotteen hinnan kivijalkamyymälän hintaa korkeammaksi.

Homeopaattiset tuotteet ovat Luontoemon erikoisuus,  verkkokaupan tuotteet matkaavat pääkaupunkiseudullekin asti tilaajan luokse. Verkkokaupan  
perustaminen on Salmisen mukaan muuttanut  myymälän tuotevalikoimaa
verkkokaupasta ostettujen tuotteiden suuntaan. Verkkomaksu toimii hyvin samoin Itellan kanssa tehty sopimus kuljetuksista ja palautuksista. Luontoemon suosiosta kertoo Suomen Parhaat Verkkosivut äänestyksessä saadut reilu 5000 ääntä.

Luontoemon kivijalkamyymälä 

                 
Islanninhevosratsastuksia sekä aloittelijoille että kokeneille ratsastajille järjestävä sysmäläinen ratsastustalliyrittäjä Nina Blomqvist on tyytyväinen vuonna 2012 perustetusta verkkokaupasta. Hän voi käyttää aiemmin laskutukseen käyttämäänsä
Starhill Stablen ratsastustallilta 
aikaa yrityksen kehittämiseen ja
johtamiseen. Kirjanpitoon saa selkeät listaukset saapuneista maksuista ja tulovirta on tasaisempi.


Kaikki kolme pk-yrittäjää ovat aloittaneet verkkokaupan viimeisen vuoden aikana. Kaikki kolme ovat tyytyväisiä ja suunnittelevat, mitä verkkokaupan lisäominaisuuksia voisivat ottaa käyttöön. Useimmiten kivijalkamyymälä on ensin ja sen jälkeen perustetaan verkkokauppa - Kontiolahdessa Hellmanin perhe on tehnyt toisinpäin, ensin verkkokauppa ja sen jälkeen mietinnässä on perustaa kivijalkamyymälä.







Muutoksia kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä 

Verkkokaupan tuomia muutoksia pk-yrityksen ja elinkeinoelämän kannalta
  • tuotteet esillä asiakkaille 24/7 - ennen vain aukioloaikoina
  • asiakkaan ostopäätökseen vaikutetaan verkkosivuilta saatavalla elämyksellä, asiakaspalvelulla, ostopäätös ilman "kauppiasta" - ennen asiakaskontakti myymälässä
  • varastot pidettävä ajan tasalla - ennen asiakas ei tiennyt, mitä kaikkea on saatavilla
  • hinnat ovat esillä avoimesti, valikoima laaja, vertailua helppo tehdä > kilpailu kiristyy > miten erottautua kilpailijoista? 
  • markkina-alue on laaja, kansainvälinen - ennen paikallinen 
Verkkokaupassa tuotteet saavat näkyvyyttä  

  • henkilökuntatarve vähäisempi verkkokaupan toiminnoissa - ennen myyntihenkilöstöä enemmän
  • nopeaa logistiikkaa tarvitaan tuotteen kuljettamisessa asiakkaalle - ennen asiakas haki tuotteen myymälästä
  • kivijalkamyymälää ei välttämättä tarvita tai pienempikin riittää, myymälän sijainnilla vaihtoehtoja enemmän, kotoa käsinkin voi toimia - ennen isommat ja kalliimmat myymälätilat, ydinkeskustassa asiakkaita mutta tilat kalliita 
Verkkokauppa on tehnyt mahdolliseksi kuluttajien välisen kaupan. Kuluttajien välisessä kaupassa ja vuokrauksessa liikkuu käytetty tavara, tällä on vaikutuksensa b to c kaupan tuotteiden ominaisuuksiin ja valikoimiin. Kuluttajien ympäristötietoisuus vaikuttaa ostopäätökseen. Talouselämä uutisoi Huuto.netin menestyksestä. Viime vuonna nettihuutokaupassa myytiin 3 250 000 tuotetta, kasvua edellisestä vuodesta oli 5,3 %. Hinnat laskivat, sillä vuoden 2011 myynti oli 94 milj. euroa ja vuoden 2012 myynti 89,4 milj. euroa. Lastenvaunuja myytiin 24 000 ja sohvia 7500 kappaletta, enimmäkseen huutonetin tuotteet liittyvät kotiin ja elektroniikkaan vaikkakin kaikkea on tarjolla maan ja taivaan välillä.

Kuluttajien välinen kauppa verkkokaupassa kasvaa 


Voittajat ja häviäjät muutosprosessissa 

Muutosprosessissa voittaa se, joka on valmis muutokseen. Yritys, joka ei muuta toimintatapojaan, häviää. Yrityksen pitää olla siellä, missä asiakkaat ovat, jos haluaa olla olemassa. Ja sen lisäksi tulee muistaa, että asiakas on tärkein kaupankäyntiprosessissa onnistumisen kannalta.

Verkkokauppojen tekniikka, tuotevalikoima ja maksutavat ovat jo pääosin kunnossa. Pullonkaula prosessissa saattaa Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtaja ja Suomen Elekronisen Kaupankäynnin yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan Mikael Smedsin mukaan tulla tilauksen vastaanottamisen ja toimittamisen jälkeen. Asiakaspalautusten hallinta, jos myyntimäärät ovat suuria, sekä tuotteiden että rahan osalta vaatii joko lisää henkilökuntaa tai tilanteen hallinnan siirtämisen verkkoon. Verkkokauppa voisi todentaa tuotteen palautumisen, automatisointi hoitaisi rahapalautuksen ja tekisi samalla raportit luotettavasti. Näin pullonkaulan hoitamiseen ei tarvittaisi lisähenkilökuntaa, liiketoiminta selkeytyisi ja verkkokauppa mahdollistaisi kasvun yrityksessä.


Asiakaspalautusten automatisointia tarvitaan 

Kuluttajien siirtyminen yhä enemmän verkkokaupan käyttöön tuo mieleen kysymyksen, miten esimerkiksi pienet matkailuyritykset pysyvät ja näkyvät markkinoilla kiinnostavina kohteina, kuten majoitusta tarjoava yrityksemme Tervalepikon Torpat Sysmässä. Pienen majoitusyrityksen oman verkkokaupan perustaminen ei ole järkevää. Vaihtoehto voi olla lähteä jonkin isomman kyytiin - esimerkiksi Booking.com tarjoaa varausnappulaansa matkailuyrittäjän nettisivuille 3%:n komissiolla. Yrityksen tulee olla esillä näkyvyyskanavissa ja sosiaalisessa mediassa. Myyntikanaviakaan ei voi jättää yhden varaan.


Verkkokaupan kasvua voimakkaimmin rajoittavia tekijöitä 

Verkkokaupassa niin kuin muussakin kaupassa rajoittavana tekijänä on taantuma. Ostetaan vähemmän ja ostetaan edullisia tuotteita. Suomalaisten verkkokauppojen asiakkaita ulkomailta vähentää sivuston kieliversioiden vähyys: useat sivut ovat vain suomenkielisiä. Lisäksi ulkomailla tuttu maksumahdollisuus PayPal on Suomessa vieras. Suomessa varotaan enemmän kuin muissa maissa luottokorttitietojen antamista, mikä vähentää suomalaisten omien verkkokauppaostosten tekoa. Kuitenkin, Suomen Elektronisen Kaupankäynnin Yhdistys (ECF) on tiedotteessaan arvioinut sähköisen kaupankäynnin kasvavan Suomessa vuosien 2012-2017 aikana 20-25 %.

Tilastokeskuksen vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan Internet-kauppaa käytiin majoitus- ja ravintolatoiminnassa 27 %:ssa yrityksistä. Tutkimuksessa oli mukana yli 10 henkilöä työllistävät yritykset. Internet-kaupalla tarkoitettiin valmiiden sähköisten tilauslomakkeiden Internetissä täyttämistä ja lähettämistä sekä verkkokaupoissa tehtyä kauppaa. Sähköpostilla tehtyjä tilauksia ei katsottu Internet-kauppaan kuuluvaksi. Majoitus- ja ravitsemustoiminnan ostoista 51 % tehtiin sähköisesti. Tutkimuksen kaikkien toimialojen sähköisen kaupankäynnin osuus liikevaihdosta vuonna 2011 oli 18,5 %, joka euroina on 53 miljardia. Kasvunvaraa siis vielä on!

Verkkokauppa karkaa ulkomaille

Talouselämä -lehti arvelee verkkokaupan siirtyvän yhä enemmän ulkomaille. Suomessa on jo ulkomaisia verkkokauppoja, joiden sivusto on suomenkielinen ja joiden tuotteet voi maksaa klikkaamalla tuttua suomalaista pankin logoa. Suomalaiset ostavat Virosta, Englannista, Saksasta tai vaikka isosta verkkokauppajätistä Amazonista, joissa valikoimaa riittää. Saksalaisten verkkokauppojen kilpailuetu on Saksan alhainen arvonlisävero. Isoilla verkkokaupoilla on laajat valikoimat, halvat hinnat ja tehokas logistiikka.

Kuva E. Blomqvist

Soprano Communications Oy:n selvitys paljastaa, että suomalaisista kuluttajista 55 % tekee verkkokaupoista ostoksia mutta kotimaisista yrityksistä vain 14 % tarjoaa mahdollisuutta verkossa ostamiseen. Vuonna 2012 suomalaisten kuluttajien verkko-ostosten arvo oli 4 miljardia euroa.


Verkkokauppaa maailmalla

Sähköinen kaupankäynti kasvaa kaikkialla. eMarketerin mukaan Skandinavian maista Norja johti vuonna 2012 verkkokaupasta ostajien määrässä. Internetin käyttäjistä 59 % käytti verkkokauppaa, Ruotsissa 53 %, Tanskassa 52 % ja Suomessa 45 %. Luottokorttia ostoksissa käytti Norjassa 60 %, Ruotsissa 36 % ja Suomessa vielä vähemmän. Norjassa kansainvälisen PayPal maksujärjestelmän käyttö oli suurempaa kuin muissa Skandinavian maissa.

eMarketer ennusti helmikuussa 2013 maailman verkkokaupan myynnin kasvavan Aasian ja Tyynenmeren maissa eniten, 33,4 %. Pohjois-Amerikassa kasvuennuste on 31,5 %, Länsi-Euroopassa 25,7 % kun taas Itä-Euroopan, Latinalaisen Amerikan, Lähi-Idän ja Afrikan maissa kasvu jäänee 3,9-2,1 % tuntumaan. TOP5 maat b to c myynnissä olisivat USA, Kiina, UK, Japani ja Saksa. Koko maailman myynti saavutti triljoonan dollarin rajan vuonna 2012.

Verkkokaupasta ostetuimmat tuotteet vaihtelevat maittain: Saksassa ostetaan eniten kirjoja, Isossa Britanniassa vaatteita ja urheilutarvikkeita ja Intiassa matkustamiseen liittyviä asioita.






Lähteet:
http://www.kantrilehti.fi/tarinalaari/fiftarityyliset-vaatteet-tekev%C3%A4t-kauppansa-1.36997
http://www.youtube.com/watch?v=0Li7IynR7R4
http://www.ecf.fi/10
http://maksuturva.wordpress.com/2012/11/20/verkkokaupan-toinen-aalto-samassa-murroksessa-kuin-pankkipalvelut-1990-luvulla/#more-37
http://www.talouselama.fi/uutiset/nettihuutokauppa+kay+ennatysvauhtia++24000+lastenvaunua+ja+7500+sohvaa/a2181197
http://www.newmediatrendwatch.com/news/1155-norway-leads-scandinavian-countries-in-levels-of-online-buyers-and-spend
http://www.newmediatrendwatch.com/markets-by-country/18-uk/150-ecommerce
http://www.stat.fi/til/icte/2012/icte_2012_2012-11-27_fi.pdf

2 kommenttia:

  1. Hyviä pointteja ja esimerkkejä. Mietiskelen vain miten älylaitteiden varaan rakentuvat verkkokaupat tulevat täydentämään tai muuttamaan pk-yritysten kauppaa. Mobiilikaupat ja maksaminen on tehnyt tuloaa ja tulee vielä varmasti olemaan kiinteä yrittäjienkin arkea, mutta milloin täällä Suomessa, jäämme odottamaan.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista kyllä seurata, millä aikajänteellä mobiilikauppa ja maksaminen Suomessa on yrittäjän arkea. Kuitenkin on paljon pienyrityksiä, jotka vasta opettelevat sähköistä markkinointia ylipäänsä.

    VastaaPoista